Беларусь святкуе 80-годдзе вызвалення ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў. Шэраг падзей да гэтай даты ў Нацыянальнай бібліятэцы працягвае выстава “Мова ваеннай ілюстрацыі”. Яна прысвечана творчаму пераасэнсаванню трагедыі і гераізму народа ў выяўленчым мастацтве.
Арганізатары склалі шырокую панараму — ад твораў, што мабілізавалі і падтрымлівалі людзей падчас вайны, да работ наступных дзесяцігоддзяў, натхнёных подзвігам беларускага народа. Дзякуючы супрацоўніцтву з партнёрамі атрымалася напоўніць экспазіцыю дзясяткамі ўнікальных музейных прадметаў, выданняў, твораў мастацтва.
Фрагменты экспазіцыі “Мова ваеннай ілюстрацыі”
Свой унёсак у праект зрабілі Беларускі саюз мастакоў, Беларускі дзяржаўны музей гісторыі Вялікай Айчыннай вайны, Нацыянальны архіў Рэспублікі Беларусь. Так, напрыклад, на выставе з’явіліся рэчы-сведкі крывавага часу: друкарскі станок, якім карысталіся ў Палескім падпольным абкаме КП(б)Б, друкарская машынка мінскіх падпольшчыкаў, каскі і біноклі, самаробныя штампы.
Своеасаблівай зброяй былі агітацыйныя плакаты. Яны стваралі негатыўны вобраз ворага, ядналі савецкіх грамадзян, падмацоўвалі лютасць да захопнікаў і ў той жа час нагадвалі пра любоў да радзімы, сям’і, свайго дому. Гэтыя аркушы лаканічныя і яркія. Іх героі зазвычай рашучыя і энергічныя. Без перабольшання: такія творы адыгралі значную ролю ў разгроме праціўніка, бо мабілізавалі на барацьбу з агульнай бядой, гартавалі веру ў перамогу.
Яшчэ на выставе “Мова ваеннай ілюстрацыі” прэзентаваны шматлікія сатырычныя плакаты. Яны таксама зрабілі немалы ўклад у згуртаванне савецкіх людзей праз гумар — колкі і нават прыніжальны ў дачыненні да ворага. Напрыклад, захопнікаў высмейвалі ў сатырычным лістку “Партызанская дубінка”, які выходзіў з сакавіка 1942 года ў Маскве для распаўсюджання на акупаванай тэрыторыі Беларусі. Яркай з’явай ваеннага часу была і газета-плакат “Раздавім фашысцкую гадзіну”. Што адметна, у выданні працавала мноства выдатных прафесіяналаў: Мікалай Гуціеў, Іван Ахрэмчык, Яўген Зайцаў, Міхась Філіповіч ды іншыя.
Надзвычай каштоўнымі дакументамі пары ліхалецця з’яўляюцца партызанскія рукапісныя часопісы. Народныя мсціўцы напаўнялі іх аповедамі пра свой побыт, пра бітвы і герояў. Вядома, такія самаробныя выданні аздаблялі малюнкамі. Да нашых дзён дайшлі ўнікальныя матэрыялы: напрыклад, справаздача па гісторыі стварэння і дзейнасці партызанскай брыгады “За Савецкую Беларусь”, выніковая справаздача аб дзейнасці партызанскай брыгады імя П.К. Панамарэнкі ды часопісы іншых згуртаванняў. Праз партрэты, віды разбураных селішчаў, замалёўкі баявых дзеянняў і штодзённага жыцця сёння яны перадаюць гледачам праўду вайны.
Наведвальнікі Нацыянальнай бібліятэкі маюць унікальную магчымасць азнаёміцца з сапраўднай бібліяграфічнай рэдкасцю — кнігамі кішэннага фармату ў мяккай вокладцы. Найперш гэта адмысловая літаратура па стралковай справе, уладкаванні і прымяненні зброі, маскіроўцы, тактыцы. Але сярод экспанатаў ёсць і нямала мастацкіх выданняў. Прыкладам, зборнікі “Табе, Беларусь!” Пімена Панчанкі і “Голас зямлі” Якуба Коласа. Фармат і аб’ём дазваляў зберагаць такія кніжкі ў кішэні салдацкай гімнасцёркі ці ў палявой сумцы афіцэра.
Асобная частка экспазіцыі, што натуральна для галоўнай бібліятэкі краіны, прысвечана кніжнай ілюстрацыі. Многія асобы, якія сталіся сапраўднымі мэтрамі гэтага віду мастацтва, самі перажылі ліхалецце, зведалі жахі вайны — кожны па-свойму. Можа, таму так шмат увагі надавалі тэме Вялікай Айчыннай у творчасці, так пранікнёна і дакладна перадалі ў аркушах пакуты і гераізм нашага народа.
Васіля Шаранговіча вайна напаткала ў роднай вёсцы на Мядзельшчыне двухгадовым хлопчыкам. У памяці класіка захаваліся пакуты мірных жыхароў акупаванай зямлі. Увесь гэты боль адлюстраваны ў славутай серыі літаграфій “Памяці вогненных вёсак”, адзначанай Дзяржаўнай прэміяй БССР. Не менш магутнае ўражанне ствараюць работы Васіля Шаранговіча ў кніжнай графіцы. Да прыкладу, ілюстрацыі да раманаў “Сорак трэці” і “Вецер у соснах” Івана Навуменкі.
Фрагменты экспазіцыі “Мова ваеннай ілюстрацыі”
Тэма Вялікай Айчыннай вайны мела асаблівае значэнне і для Георгія Паплаўскага. “Адноснае веданне матэрыялу, як і адноснае майстэрства, не можа спрыяць сапраўды мастацкага твора”, — сцвярджаў ён. І заўсёды працаваў згодна з гэтым прынцыпам. Будучы народны мастак Беларусі падлеткам перажыў акупацыю ў Бабруйску, бачыў голад, страты і пажарышчы. Таму агульнанародная трагедыя заўсёды была афарбавана асабістымі ўспамінамі. Яшчэ ў сярэдзіне 1960-х Георгій Паплаўскі задумаў серыю “Памяць”, якая пазней атрымала развіццё ў ілюстрацыях да твораў Алеся Адамовіча. Акрамя таго, па матывах кніжнай графікі створаны станковыя серыі, што паспяхова дэманстраваліся на выставах.
Арлен Кашкурэвіч у працы над ваеннай тэмай пазбягаў наўпроставага гістарычнага паказу ці адно толькі гераічнага пафасу. Як запэўніваюць мастацтвазнаўцы, яго творчае крэда — “чалавек трагічны”. То-бок творца канцэнтраваў увагу на неабходнасці маральнага выбару, на адчаі. І ў кожнай рабоце ён сцвярджаў сваё перакананне, што мастак з’яўляецца суаўтарам кнігі. Не проста ілюстраваў, а пранікаў у сутнасць тэксту і яго філасофскі, этычны змест. Яркі доказ таму — адметнае прачытанне “Найдорфа” Івана Пташнікава, “Хатынскай аповесці” Алеся Адамовіча.
Памяць пра ахвяр і герояў Вялікай Айчыннай вайны перадаецца з пакалення ў пакаленне. Па сёння ў значныя даты беларусы ідуць да мемарыялаў ушанаваць продкаў, ствараюцца новыя манументы. Мы маем нямала прыкладаў своеасаблівага прачытання ваеннай тэмы ў сучаснай скульптуры.
Сярод работ нашых сучаснікаў на выставе прадстаўлены эскізы помнікаў “Беларусь — маці ў смутку” для мемарыяльнага комплексу памяці спаленых вёсак Магілёўскай вобласці, помніка савецкім салдатам, якія загінулі ў 1943—1944 гадах на рацэ Проня, помніка “Журботная маці” на брацкай магіле на праспекце Дзяржынскага ў сталіцы. Унукі пераможцаў даюць сваю непаўторную трактоўку тэмы, што стала адной з вядучых у айчынным мастацтве.
Данііл ШЭЙКА
Фота аўтара