Подзвігу партызан прысвячаецца

Апублiкавана: 23 красавiка 2024 Стужка Кіно Мінск 80 мірных гадоў

Аўтар: ГАБЕЦ Яўгенія

На пачатак мая запланаваны выхад карціны “Час вярнуцца”, прымеркаваны да 80-годдзя вызвалення Беларусі ад нямецкафашысцкіх захопнікаў. Рэжысёр фільма Іван Паўлаў распавёў, як творчая каманда працавала над праектам і чаму так важна здымаць стужкі на ваенную тэматыку. 

МАСТАЦКАЯ ЎМОЎНАСЦЬ 

Кіно “Час вярнуцца” раскажа аб адным з пераломных этапаў Вялікай Айчыннай — пачатку вызваленчай аперацыі “Баграціён” — і аб укладзе беларускіх партызан у яе поспех. Да здымак сімвалічна прыступілі 23 чэрвеня, у дзень старту аперацыі. 

Іван Паўлаў на здымачнай пляцоўцы фільма "Час вярнуцца"

Іван Паўлаў на здымачнай пляцоўцы фільма "Час вярнуцца" 

Ваенная драма заснавана на рэальных фактах, апісаных ва ўзнагародных лістах беларускіх партызан, што ваявалі на тэрыторыі Магілёўскай і Віцебскай абласцей. Аднак не варта чакаць ад карціны дэталёвай дакладнасці: у сюжэце ёсць несупадзенні з сапраўднай храналогіяй.

— Фільм перадусім — гэта мастацкі твор, — робіць акцэнт рэжысёр Іван Паўлаў. — Наш сюжэт шмат у чым сабраны з фрагментаў рэальных подзвігаў. Але на самай справе яны здзяйсняліся на працягу ўсёй вайны. У карціне ж мы свядома “спрасавалі” час — далі партызанам толькі два тыдні да пачатку аперацыі. А паколькі найлепшы драматург — жыццё, мы выбралі дынамічныя і кранальныя эпізоды. Дзе-нідзе крыху дадумалі, дабудавалі гісторыю. Як, прыкладам, з лежаковай дарогай (часовая дарога з насланага бярвення. — Заўв. аўт.), дзякуючы якой Чырвоная армія змагла зайсці ў тыл немцаў. Не існуе ніводнага гістарычнага дакумента, у якім былі б названы прозвішчы канкрэтных людзей, што дапамаглі пабудаваць на дрыгве праезд для лёгкай ваеннай тэхнікі. Але сам гэты факт — неаспрэчны: цікаўныя могуць наведаць мемарыял каля вёскі Раковічы Светлагорскага раёна — акурат на месцы асушанага пасля вайны балота Брыдскі Мох. Аднак жа аналагічныя дарогі насцілаліся па ўсёй лініі сутыкнення, у тым ліку і пад Оршай. І мы як стваральнікі фільма вырашылі: іменна нашы героі і з’яўляюцца “аўтарамі” знаходкі. Тым больш што, нягледзячы на наяўнасць прататыпаў, гэтыя персанажы ў большай ступені — зборныя вобразы шматнацыянальнага партызанскага руху. І нам важна было адлюстраваць ролю, якую ў вызваленні нашай краіны адыгралі партызаны. Акурат гэта мы і кансультанты з Акадэміі навук, Музея Вялікай Айчыннай вайны трымалі ў цэнтры ўвагі, каб, не парушаючы гістарычнай праўды, стварыць праўду мастацкую. 

СІЛА СЛОВА 

Праект стартаваў пад працоўнай назвай “Казбек”. Але падчас работы ў сцэнарыя змяніўся фокус, змясціўшыся з біяграфіі аднаго героя на гісторыю подзвігу шматнацыянальнай сілы, якой кіравала імкненне да свабоды для ўсіх людзей на акупаваных фашыстамі тэрыторыях. Натуральна, спатрэбілася назва, якая б адлюстроўвала пасыл новага сюжэта. 

Іван Паўлаў на здымачнай пляцоўцы фільма "Час вярнуцца"

Іван Паўлаў на здымачнай пляцоўцы фільма "Час вярнуцца" 

— “Час вярнуцца” — другі варыянт, які зарадзіўся ў адзін момант з назвай “Калі мы не памром”, — распавядае Іван Міхайлавіч. — Гэтая фраза некалькі разоў гучыць у фільме, і ёсць вельмі моцны кадр. Трохгадовы хлопчык на пытанне, пра што ён марыць і чым хоча займацца пасля вайны, адказвае: “Ну, гэта калі мы не памром”. Для мяне было важна паказаць: падобныя словы — самыя страшныя з тых, якія дарослы чалавек, мужчына можа пачуць ад дзіцяці. Але існавала меркаванне, што гэты варыянт можа ўспрымацца песімістычна, без узнёсла-пазітыўнай канатацыі. І мы абралі назву “Час вярнуцца”: напрыканцы фільма войскі ідуць дадому. Так, праз Еўропу і Берлін, але ж менавіта дадому, да сваіх родных, і толькі так, атрымаўшы перамогу, байцы могуць вярнуцца. У гэты выраз, папраўдзе, закладзены і мае закадравыя мары. Перакананы, што калі кожны, хто ваюе, захоча вярнуцца дадому, то вайны і не будзе. 

КАБ СОНЦА СВЯЦІЛА 

Нацыянальная прэм’ера стужкі “Час вярнуцца” пройдзе 2 мая і будзе прымеркавана да 80-годдзя вызвалення Беларусі ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў. І гэта не супадзенне — так хацеў рэжысёр. 

— Я планаваў выпусціць карціну менавіта да юбілейнай даты. І хоць спярша ў сцэнарыі не было эпізоду, які б сімвалізаваў пачатак вызвалення, я прапанаваў дадаць сцэну праходу па балоце, — распавядае Іван Паўлаў. — Таксама ў фільме традыцыйна прысутнічае хроніка. Кадры мы бралі розныя, не толькі з нашага архіва ў Дзяржынску. Па некаторыя ездзілі ў Расію, у Краснагорск, дзе захоўваюцца савецкія матэрыялы і пра аперацыю “Баграціён”, і пра партызанскі рух увогуле. Мы праглядалі ўсе даступныя нам старыя кінаплёнкі, каб выбраць тое, што дапаможа публіцы ўявіць і адчуць эмоцыі, якія прынесла вызваленне Беларусі ў 1944 годзе. Прытым да канца Вялікай Айчыннай яшчэ заставалася шмат часу.

Ваенныя стужкі нясуць самы істотны на сёння сэнс: трэба памятаць пра ліхалецце, каб яго больш не было.

Разважаючы пра значнасць ваеннай тэматыкі ў сучасным экранным мастацтве, Іван Паўлаў падкрэслівае: сусветны кінематограф рухаецца ў бок максімальна рэалістычнай трансляцыі жыццёвых сітуацый, але ж хочацца даць гледачам больш цяпла і ўсмешак. Безумоўна, гэта прасцей зрабіць, калі распавядаць пра нешта лёгкае, здымаць камедыі або драмы. Тым не менш ваенныя стужкі нясуць самы істотны на сёння сэнс: трэба памятаць пра ліхалецце, каб яго больш не было. 

Іван Паўлаў на здымачнай пляцоўцы фільма "Час вярнуцца"

Іван Паўлаў на здымачнай пляцоўцы фільма "Час вярнуцца" 

— Мы стварылі карціну, якая наўрад ці паўплывае на сучасную сітуацыю ў свеце. Але вельмі хочацца, каб тыя, хто паглядзіць фільм, задумаліся, наколькі вайна — жахлівая і антыгуманная. Задумаліся, што нават у самых немагчымых для выжывання ўмовах кожны заўсёды выбірае, застацца чалавекам ці не. А яшчэ спадзяюся, у нас атрымалася зрабіць акцэнт: як бы ні пакутавалі ў войнах людзі, яны захоўваюць веру ў дабро і любоў, што заўжды прывядуць да перамогі. У стужцы ёсць сцэна, у якой дзяўчынка трымае на руках немаўля — гэты маленькі чалавек адзіны ацалеў пасля фашысцкага налёту на вёску. А над імі яркія прамяні сонца. Няхай жа яно свеціць заўсёды. 

Яўгенія ГАБЕЦ 

Фота героя