“Крокі” да сталення

Апублiкавана: 26 красавiка 2024 Стужка Тэатры Мінск Рэха фестывалю

Аўтар: БУНЦЭВІЧ Надзея

Гран-пры VII Мінскага міжнароднага дзіцячага тэатральнага форуму “Крокі” паехаў у Кішынёў. Але гэта далёка не ўсе вынікі фестывалю, што завяршыўся 27 сакавіка. 

Назва свята невыпадковая. Яна сімвалізуе першыя крокі дзяцей у чароўны свет тэатра — у якасці не проста гледачоў, а артыстаў. Хтосьці з удзельнікаў форуму папоўніць шэрагі дасведчанай публікі. А хтосьці звяжа з тэатрам творчы лёс і жыццё. У кожным выпадку ў выйгрышы застаюцца ўсе — і ў першую чаргу грамадства, што вырошчвае таленты ды, шырэй, выхоўвае праз мастацтва найлепшыя чалавечыя якасці. 

Удзельнікі Мінскага міжнароднага дзіцячага тэатральнага форуму "Крокі"

Удзельнікі Мінскага міжнароднага дзіцячага тэатральнага форуму "Крокі"

— Вельмі ўразіла геаграфія фестывалю, — гаворыць член журы, актрыса тэатра і кіно, выкладчыца Мінскага дзяржаўнага каледжа мастацтваў Анжаліка Чумакова. — У форуме ўдзельнічалі калектывы з Ташкента, Кішынёва, Уладзівастока, Белгародскай вобласці, Смаленска, Масквы, з якой — адразу два тэатры-студыі: “Залаты ключык” і “Дзверы”. Вельмі высокі ўзровень акцёрскага майстэрства, руху, пластыкі, сцэнічнай мовы паказалі мінчане. Лялечна-драматычная студыя “Галактыка” Мінскага дзяржаўнага палаца дзяцей і моладзі атрымала прыз глядацкіх сімпатый і дыплом “Акцёрскі дуэт”. Сталічная ДШМ № 2 — дыпломы “За ўвасабленне вострасацыяльнай тэмы” (гэта быў школьны булінг) і “Найлепшая жаночая роля другога плана”. На форуме панавалі цудоўная, папраўдзе фестывальная атмасфера, сяброўства, прыязнасць да ўсіх удзельнікаў. Арганізатары паклапаціліся і пра ўмовы для паказаў (выдатна абсталяваная сцэна, добрае тэатральнае святло), і пра асветніцка-забаўляльную пазаконкурсную праграму (нават з дэгустацыяй марозіва). Пасля спектакляў ці ў канцы кожнага дня ладзіліся круглыя сталы, абмеркаванні ўбачанага, падчас якіх кіраўнікі калектываў маглі пачуць, як ацэньваюцца працы. Усё адбывалася адкрыта, празрыста, у дыялогу. Але хацелася б, каб надалей з дзецьмі працавалі не толькі педагогі, але і рэжысёр. Ён забяспечыць належную якасць сцэнічнага дзеяння, адпаведныя тэмпарытм, акцёрскае апраўданне. Яшчэ адна праблема — зварот да слабай драматургіі, што здараецца і з прафесійнымі тэатрамі. Магчыма, варта пашырыць намінацыі форуму. Цяжка параўноўваць пластычны спектакль з драматычным ці з літаратурнамузычнай кампазіцыяй, спектаклі для маленькіх і для падлеткаў. А перамог малдоўскі “Кадзіш”, які пры ўсёй простасці выразных сродкаў крануў эмацыйна. 

Падчас Мінскага міжнароднага дзіцячага тэатральнага форуму "Крокі"

Падчас Мінскага міжнароднага дзіцячага тэатральнага форуму "Крокі"

— Якія ж таленавітыя ў нас дзеці! — распавяла член журы прэсы Настасся Таранка. — Я ўпершыню на такім форуме. Вельмі ўражана яго арганізацыяй, мастацкім узроўнем, шырынёй жанравай палітры і рэпертуару. Разглядаюцца не толькі казкі і фантазіі, але і падлеткавыя пытанні — той жа булінг, калі дзеці жорстка цкуюць кагосьці. Гэтая з’ява была адлюстравана ў спектаклі “Яна ўсім падабаецца (не)” мінскай ДШМ № 2. Разам з тым фестываль акрэсліў праблемы сучаснай драматургіі, уласцівыя тэатральнаму мастацтву ўвогуле. Што ж да перспектыў форуму, дык надалей было б няблага вызначыць часавыя межы стварэння конкурсных спектакляў. Перамог “Кадзіш”, але ён быў пастаўлены больш як 10 гадоў таму і раней ужо дэманстраваўся на “Кроках” — хай і не жыўцом, а ў запісе. Вядома, добрыя спектаклі павінны захоўвацца ў рэпертуары гадамі, складаць залаты фонд. Але такія працы належыць уключаць у гасцявую праграму. Конкурс — гэта ўсё ж агляд таго, што з’явілася сёння і зараз, чагосьці новага. Сярод цікавых спектакляў назаву казкупрыпавесць “Як Настачка ледзь кікімарай не стала” з расійскага пасёлка Дубавое пад Белгарадам (дыплом “За адданасць тэатральным традыцыям”). Дзяўчынкі ў гэтай пастаноўцы быццам выйшлі з савецкіх фільмаў, дзякуючы чаму ўзялі дыплом “Творчая надзея”, а Бабу Ягу іграў хлопчык. Спектакль “Фантазёры” з Масквы, у якім дзеці разважалі на дарослыя тэмы, быў вылучаны за найлепшае рэжысёрскае вырашэнне і найлепшую мужчынскую ролю другога плана. “Дзіўнае падарожжа труса Эдварда” мінскай студыі “Галактыка” працягвалася больш за дзве гадзіны, і ўвесь гэты час юныя артысты трымалі глядацкую ўвагу і пластыкай, і добра пастаўленай сцэнічнай мовай. Публіка вельмі ўпадабала таксама смаленскі спектакль “Гандзі маўчаў па суботах”, адзначаны за найлепшую сцэна- графію і разнастайнасць выразных сродкаў. Не менш запамінальнай аказалася сцэнаграфія ў спектаклі з Уладзівастока “Мора сніла дзяўчынку”: тут і медузы, і маяк. Але быў яшчэ глыбокі гістарычны падтэкст — падстава для дыплома “За ўвасабленне гістарычнай тэмы роднага краю”. Можна бясконца распавядаць пра ўсе спектаклі, бо выпадковых на форуме не было. 

Падчас Мінскага міжнароднага дзіцячага тэатральнага форуму "Крокі"

Падчас Мінскага міжнароднага дзіцячага тэатральнага форуму "Крокі"

Заўважная і яшчэ адна тэндэнцыя — рознае разуменне таго, што такое сёння дзіцячыя спектаклі. Цяперашнія хлопчыкі і дзяўчынкі сталеюць раней, чым іх аднагодкі ў “далічбавую” эпоху. Адпаведна, сталее і рэпертуар, што відавочна на тых жа песенных конкурсах, асабліва пры звароце да сусветных хітоў. Але ў тэатральных кулуарах, на разнастайных круглых сталах і абмеркаваннях працягваюць гучаць заклікі пакінуць юным артыстам выключна бязвоблачнае, бесклапотна-беспраблемнае дзяцінства. Можа, яно б і няблага, ды такое абмежаванне не навучыць новае пакаленне выходзіць з няпростых сітуацый, з якімі яно сутыкаецца ў рэальнасці. А мастацтва — здольнае навучыць. На чужым прыкладзе, што вельмі важна. 

Надзея БУНЦЭВІЧ

Фота Уладзіміра ШЛАПАКА