Калектыў быў заснаваны пры Магілёўскім вучылішчы культуры (цяпер Магілёўскі дзяржаўны каледж мастацтваў) у 1995 годзе, а ў 1996-м прыняў свайго першага ўдзельніка — Ігара Шувалава. Сёння ён з’яўляецца мастацкім кіраўніком ансамбля, які ўзначальвае ўжо 14 гадоў, выхоўваючы ў вучнях цікавасць да харэаграфіі, прынамсі да contemporary.
Пра гэты стыль і свае дасягненні расказалі трэцякурснікі Іван Барысаў, Захар Пухоўскі і Яраслаў Клімаў, якіх ледзь удалося вырваць са шчыльнага графіка бясконцых трэніровак.
Хлопцы захапіліся танцамі ў раннім узросце. Напрыклад, Івана гэты від мастацтва прывабіў, калі яму было ўсяго тры гады. Маці, заўважыўшы здольнасці дзіцяці, аддала яго ў магілёўскую тэатр-студыю “Вясёлка”. Зрэшты, менавіта мамы адыгралі галоўную ролю ў станаўленні сыноў як артыстаў. Захар распавядае:
— Амаль усе бацькі спрабуюць прывіць сваім дзецям любоў да творчасці, калі тыя яшчэ маленькія. Погляд маіх па чыстай выпадковасці лёг на танцавальны гурток, дзе я пачаў займацца. Потым скончыў Магілёўскую дзіцячую школу мастацтваў № 3 імя М. М. Салдатава.
Падобная гісторыя адбылася і з Яраславам. Аказаўшыся ў адной музычнай школе, хлопцы пасябравалі.
— Спачатку я хадзіў на заняткі неахвотна, не вельмі прываблівалі партэрная гімнастыка і класічны танец, — прызнаецца Яраслаў. — Але я дагэтуль памятаю, як педагог пахваліў мяне за здольнасць рабіць нават тое, што не падабаецца, хай і сціснуўшы зубы. Зубы расціснуліся праз два гады — і я пачаў атрымліваць ад танцаў неверагодную асалоду.
Сяброўства Захара і Яраслава працягнулася ў харэаграфічным ансамблі “Васільковы чай” пад кіраўніцтвам Вольгі Жыгаравай.
— Тое, што я патрапіў у прафесійнае асяроддзе, стала вялікім крокам наперад. Вольга Мікалаеўна дапамагла мне знайсці свой стыль, адкрыла ўва мне харызму, без якой немагчыма ззяць на сцэне. Дзякуючы настаўніцы я адчуў сапраўдную любоў да сваёй справы. Да гэтага часу з’яўляюся ўдзельнікам яе ансамбля і лічу, што мой прыход туды — адно з найлепшых рашэнняў у жыцці, — шчыра распавядае Яраслаў.
Захар таксама з удзячнасцю згадвае, што менавіта праз “Васільковы чай” яны пазнаёміліся з Ігарам Шувалавым:
— Ігар Мікалаевіч прыйшоў да нас у калектыў і паставіў нумар у стылі contemporary. Я памятаю, якое моцнае эмацыянальнае ўражанне выклікала ў мяне яго выступленне. І цяпер, стаўшы яго выхаванцам, разумею, што проста не мог не пранікнуцца гэтым танцам, не мог не палюбіць свабоду, адкрытасць кожнага жэста.
Сontemporary— стыль, на які захварэлі хлопцы, заразіўшыся ім ад настаўніка.
— Калі я быў студэнтам, мы займаліся ў асноўным народным і эстрадным танцамі, аднак час ідзе, і прыярытэты мяняюцца, — распавядае Ігар Шувалаў. — У contemporary адчуваецца вольны дух, ён увесь час падштурхоўвае да пошуку, дае свабоду думкам і пачуццям. Таксама мы працуем у стылі folk modern. Мне падаецца важным не забываць пра традыцыі, але выконваць іх сучасна, цікава і актуальна.
Спецыяльнасць “Сучасны танец” перастала быць андэграўнднай, з’явілася ў розных установах адукацыі, аднак усё яшчэ выглядае чымсьці незвычайным і нязведаным.
— Мне падабаецца лёгкасць, пластычнасць і непараўнальная арыгінальнасць contemporary dance. Гэты стыль заклікае зазірнуць у глыбіню сваёй душы, — захоплена разважае пра справу свайго жыцця Яраслаў.
— А яшчэ ён дапамагае зразумець, на што здольнае маё цела, пазнаць яго лепш і пасябраваць з ім, — дапаўняе сябра Іван.
Мастацкі кіраўнік народнага харэаграфічнага ансамбля “Алеся” адразу звярнуў увагу на таленавітых юнакоў і зрабіў разам з імі пастаноўку “Канфрантацыя”. Хлопцы ў мастацкім каледжы ўвогуле госці рэдкія.
— Сёння яны ёсць, заўтра няма. Ну як не скарыстацца магчымасцю? — Жартуе Ігар Шувалаў, а потым ужо сур’ёзна дадае: — У мяне ў галаве нараджаецца ідэя таго, як павінен выглядаць праект, і я падбіраю хлопцаў па тыпажах і па здольнасцях.
Хлопцы згадваюць складанасць рэпетыцый: нумар цяжкі для выканання не толькі ў плане “фізухі”, таксама “дыхалка” патрэбна добрая. Рэпетавалі кожны дзень па некалькі гадзін, а пасля працягвалі трэніроўкі ў пазаўрочны час. У танцы выкарыстоўваюцца прыёмы з розных баявых мастацтваў, якія вымагаюць ад кожнага выверанасці рухаў і сур’ёзнай падрыхтоўкі.
Аднак усе намаганні не прайшлі дарма. З 23 па 27 лістапада ў Віцебску адбываўся XXXIII Міжнародны фестываль сучаснай харэаграфіі. Ансамбль наведваў яго з 2011 года. Але выступленне з “Канфрантацыяй” стала самым удалым: дыплом I ступені, заваяваны упартай працай сёлетняга саставу, лічыцца асабліва каштоўным.
“Канфрантацыя” — пастаноўка аб праблеме дамінавання ў грамадстве. Кампазіцыя выглядае мінімалістычнай: на хлопцах чорныя майкі, шорты і шкарпэткі, ды і сцэна пустая, толькі пражэктары падсвятляюць тое, што на ёй адбываецца. А адбываецца магія! Юнакі то звіваюцца ў клубок, становячыся адзіным цэлым — змрочным і агрэсіўным, то разбягаюцца, і вылучаюцца іх унікальныя рысы. Атрымаўся незвычайны перформанс — за ўяўнай прастатой знешняга крыюцца глыбінныя сэнсы.
— Гэта размова пра тое, як імкненне дамінаваць забівае ў людзях прыгожае. Пастаноўка паказвае, што нам не варта ўступаць адзін з адным у канфрантацыю. Усім знойдзецца месца пад сонцам — свет вялікі. У танцы я сфакусаваўся на лаканічнай пластыцы, на мужчынскай энергетыцы, — тлумачыць сваю ідэю мастацкі кіраўнік.
Вучні чуйна злавілі эмоцыі, якія хацеў перадаць настаўнік, і сур’ёзна, зусім па-даросламу, інтэрпрэтуюць іх.
— “Канфрантацыя” — пра барацьбу, пра бясконцую бітву. Са светам, з самім сабой. І зыход яе прадвызначаны і заўсёды сумны, — расказвае аб сумеснай працы Захар.
Бярэ слова Іван:
— Шчыра кажучы, танец — тое, без чаго я не магу ўявіць сваё жыццё. Дагэтуль здзiўляе, як любы рух, паварот галавы, рукі — усё становіцца перадатчыкам пачуццяў і эмоцый, пасланнем да гледача, да свету, а часам і да самога сябе.
— Тут словы не патрэбныя, мы размаўляем з дапамогай цела, — ціха дадае Яраслаў.
Для кожнага танцора ўдзел у падобным фестывалі — гэта ў першую чаргу вопыт. Назіраючы за калегамі-канкурэнтамі, артысты развіваюцца і растуць у сваім майстэрстве.
— Пасля спаборніцтваў заўсёды зараджаюся энергіяй, хачу рухацца наперад, працаваць да страты пульсу, — прызнаецца Іван.
— Я першы раз удзельнічаў у фестывалі — і адразу першае месца! Не перадаць словамі, які я быў шчаслівы ў той момант! Гэта можна адчуць, толькі знаходзячыся там, толькі перажыўшы шматлікія рэпетыцыі, стомленасць, аддаўшы пастаноўцы ўсе сілы, — распавядае аб сваіх уражаннях Яраслаў.
Аднак маладыя танцоры разумеюць, што ніколі нельга спыняцца. Іх наступная мэта — Гран-пры, і юнакі ўпэўненыя, што змогуць яго заваяваць. Яны павышаюць свой узровень, спрабуюць новае і не баяцца памыліцца. І для настаўніка, і для вучняў харэаграфія не проста набор рухаў. Для іх гэта спосаб падзяліцца сваімі эмоцыямі, данесці да гледачоў ідэю, прымусіць людзей задумацца над актуальнымі праблемамі сучаснасці, а яшчэ — спосаб існавання, без якога немагчыма жыць.
Ксенія ЗАРЭЦКАЯ