Як завабіць у музей юных наведвальнікаў і зрабіць іх візіт запамінальным ды эфектыўным? Шукаем адказы ў досведзе айчынных устаноў культуры.
Тэрмін “музейная педагогіка” ўведзены ва ўжытак стагоддзе таму, аднак дагэтуль адмыслоўцы не сфармулявалі яго дакладнае і агульнапрынятае азначэнне. На практыцы за гэтым словазлучэннем часцей стаяць разнастайныя формы прэзентацыі калекцыі, дзе мяркуецца актыўны саўдзел наведвальнікаў (найперш дзяцей і падлеткаў) і маецца на мэце паглыбленне ў тэму ды эмацыянальны водгук. Але прадметам дыскусіі не ёсць патэнцыял музея як часткі навучання і выхавання маладога пакалення, сродку далучэння да спадчыны. Работнікі сферы разбураюць стэрэатып “музей — статычны збор артэфактаў” і паспяхова збліжаюць наведвальнікаў з калекцыямі ў дыялогу.
Нават скептычна настроеныя да экскурсіі як навучальнага працэсу эксперты сцвярджаюць, што экскурсаводу для эфектыўнай працы неабходныя педагагічныя кампетэнцыі. Супрацоўніца Нацыянальнага гісторыка-культурнага музея-запаведніка “Нясвіж” Вольга Капытка звяртае ўвагу калег: адштурхоўвацца трэба ад узроставых асаблівасцей увагі і мыслення групы. Малодшых школьнікаў найбольш прыцягваюць гульні, а для падлеткаў вядучы від дзейнасці — калектыўная справа з равеснікамі. Не дзіва, што ў візіцёраў Нясвіжскага замка карыстаюцца папулярнасцю тэатралізаваныя экскурсіі з элементамі квэста.
Самым юным наведвальнікам яшчэ складана доўга канцэнтравацца на адным аб’екце ці адной справе. Вольга Капытка раіць чаргаваць розныя заняткі, каб хлопчыкі і дзяўчынкі не засумавалі: “Падчас экскурсіі ў Залатой зале, цэнтральным пункце палаца, мы загадваем жаданні, у арсенале ладзім фізкультхвілінку і вучымся зараджаць гармату, а пазней выпраўляемся паслухаць, як тэатральныя машыны Францішкі Уршулі Радзівіл імітуюць гукі прыроды, ды разгадваем загадкі княгіні”.
Не страціць зацікаўленасць дзяцей дапамагаюць заданні на пошук: падлічыць гербы ў аздабленні памяшкання, агледзець інтэр’еры Зорнай залы і патлумачыць паходжанне назвы гэтага пакоя. Падобныя выпрабаванні дазваляюць таксама замацаваць веды. Пасля знаёмства з атрыбутамі ўлады і біяграфіяй прадстаўнікоў магнацкага роду экскурсанты праз пэўны час лёгка знаходзяць у партрэтнай галерэі выяву гетмана Міхала Казіміра Радзівіла Рыбанькі. На раз-два тлумачаць, навошта люстэркі ў Бальнай зале пастаўленыя адно насупраць аднаго, бо колькі хвілін таму даведаліся пра спосабы візуальнага пашырэння прасторы.
Экскурсаводу важна памятаць пра школьную праграму, каб разумець, якія з’явы і падзеі ўжо знаёмыя гасцям. Напрыклад, вучні пачатковай школы ведаюць пра слуцкія паясы і ахвотна падтрымліваюць размову пра гэтыя артэфакты.
Натуральна, тэкст экскурсіі не павінен быць перанасычаны фактамі і датамі. Дзецям малодшага школьнага ўзросту лягчэй запомніць неабходную інфармацыю праз легенды і прыгодніцкія гісторыі. Яны з ахвотай слухаюць аповеды пра спробу Мікалая Крыштафа Радзівіла Сіроткі прывезці ў Нясвіж егіпецкія муміі, пра драму Чорнай Панны і лёс залатых радзівілаўскіх апосталаў. На завяршэнне экскурсіі абавязковая рэфлексія: аб чым даведаліся і што спадабалася найбольш. Дадатковай матывацыяй не заставацца ўбаку ад усялякіх актыўнасцей і завітаць у музей зноў будзе падарунак у фінале сустрэчы.
У замкавым комплексе “Мір” дзецям прапануюць зрабіць сабе падарунак уласнаруч падчас заняткаў “Таямніцы кафляных «люстэркаў»” па тэме “Печы з каробкавай кафлі XVI—XVII стагоддзяў у палацы Радзівілаў”. Як расказала навуковы супрацоўнік Вольга Каласоўская, іх ладзяць з 2020 года для фарміравання гістарычнай памяці праз вывучэнне матэрыяльнай культуры мінулых пакаленняў.
У пачатку музейны педагог расказвае наведвальнікам, што такое артэфакт і як ён трапляе ў музей, знаёміць дзяцей з археалагічнымі знаходкамі. Далей удзельнікі групы прымерваюць ролю даследчыка і аглядваюць пячную каробкавую кафлю, вызначаюць з дапамогай вядучага матэрыял, форму, колер, асноўныя часткі і асаблівасці паверхні пласцін. Затым хлопчыкі і дзяўчынкі самастойна вырабляюць паменшаныя гіпсавыя копіі кафлі і расфарбоўваюць іх. Дарэчы, невялікі склад груп — да 10 чалавек — дае магчымасць кожнаму дзіцяці спаўна паўдзельнічаць у дыялогу. Прызначаны занятак для вучняў сярэдніх класаў.
Заняткі "Таямніцы кафляных «люстэркаў»"
Акрамя таго, у музеі рэалізуюць праграму “Табе, нашчадак, у добры дар”, падчас якой наведвальнікі даведваюцца аб прафесіі архітэктара і працэсе ўзвядзення Мірскага замка. Пазнаёміцца з асаблівасцямі жаночага касцюма XVIII стагоддзя і нават прымерыць некаторыя дэталі гістарычнага адзення можна на занятку “Капрызы моды ракако”. Праграма “У абарону сваёй зямлі” прысвечаная вайсковай справе ВКЛ у XVI стагоддзі. Сярод іншых актыўнасцей дзецям прапануюць навучыцца апранаць даспехі, трымаць меч і шчыт. А ў час заняткаў “Ад усяго сэрца самы лепшы пачастунак!” маленькім гасцям давядзецца даследаваць старадаўні рэцэпт святочнай стравы для князя.
Прадметы археалогіі складаныя для ўспрымання людзям без адмысловых ведаў. Як прэзентаваць артэфакты і патлумачыць іх прызначэнне дзецям, калі новае пакаленне ўжо незнаёмае нават з кнопкавым тэлефонам? Старшы навуковы супрацоўнік музея Гомельскага палацава-паркавага ансамбля Кацярына Іванова-Праля лічыць гэта цікавым выклікам. Для папулярызацыі археалагічнай спадчыны яна з калегамі ладзіць праект “Лета ў археалогіі”, які ўключае лекцыі, квэсты, гульні ды іншыя формы. Летась адбыўся ўжо шосты сезон. Грунтуецца праект на шэрагу важных прынцыпаў. Праводзяць яго толькі ў чэрвені, бо адмыслоўцы маюць на мэце прэзентаваць новыя даныя, з якімі працавалі цягам года. Важным для музейных работнікаў з’яўляецца арыентацыя выключна на мясцовы матэрыял: тутэйшыя знаходкі не менш цікавыя за артэфакты, апісаныя ў шматлікіх дзіцячых энцыклапедыях.
Абавязковы элемент — практычная дзейнасць: лепка сасудаў з гліны па тэхналогіях бронзавага веку, навучальная гульня з мадэллю раскопу, нанясенне арнаментаў на кераміку. У фінале праекта дзеці выходзяць на разведку ў поле разам з прафесійным археолагам, каб замацаваць веды і атрымаць новыя навыкі. Пасля такога навучання нават просты шпацыр у гарадскім парку можа ператварыцца ў экспедыцыю. Кожны лапік зямлі там дагэтуль захоўвае фрагменты керамікі, і самастойнае выяўленне кавалачка даўняга посуду становіцца сапраўдным святам для дзіцяці.
Данііл ШЭЙКА
Фота mirzamak.by