Беларуская рэспубліканская навукова-метадычная рада па пытаннях гісторыка-культурнай спадчыны 11 жніўня прыняла рашэнне аб неабходнасці надання статусу гісторыка-культурнай каштоўнасці элементу “Традыцыйнае інструментальнае выкананне на дыятанічных цымбалах”, які бытуе на тэрыторыі Пастаўскага раёна Віцебскай вобласці.
Прапанову аб прысваенні статусу падрыхтаваў Цэнтр культуры і народнай творчасці Пастаўскага раёна пры дапамозе Віцебскага абласнога метадычнага цэнтра народнай творчасці і ўнесла ўпраўленне культуры Віцебскага аблвыканкама. На пасяджэнні былі заслуханы даклад вядучага навуковага супрацоўніка Цэнтра культуры і народнай творчасці Пастаўскага раёна Таццяны Карпавай і экспертнае заключэнне магістра мастацтваў, саіскальніка кафедры гісторыі музыкі і музычнай беларусістыкі Беларускай дзяржаўнай акадэміі музыкі Таццяны Бельмач. Таксама разглядалася экспертнае заключэнне прафесара Беларускай дзяржаўнай акадэміі музыкі, народнага артыста Беларусі Яўгена Гладкова.
Як адзначаюць знаўцы, традыцыйнае інструментальнае выканальніцтва на дыятанічных цымбалах — гэта максімальна дакладнае прайграванне музыкі мінулага, як яна гучала ў арыгінале. Цымбалы — адзін з найбольш старажытных запазычаных нашымі продкамі музычных інструментаў: яны, як сведчаць іконаграфічныя і літаратурныя крыніцы, прыйшлі ў Беларусь у пачатку XVІ стагоддзя. Спецыфіка ігры на дыятанічных цымбалах праяўляецца ў дыскрэтнай прыродзе гуказдабывання, адсутнасці глушэння струн, у наяўнасці ў інструмента абертонаў, якія накладваюцца адзін на адзін, ва ўзнікненні акустычнага бурдона, што ўтварае непарыўны фон (таму і кажуць: “Цымбалы гудуць, шумяць, нібы жывыя”). Гук пастаўскіх цымбалаў адрозніваецца асаблівай звонкасцю, празрыстасцю і магутнасцю.
Дыятанічныя цымбалы — гэта аўтэнтычны музычны інструмент, які захаваў найбольш старажытны выгляд. Такія цымбалы маюць гукарад, што адпавядае традыцыйнай беларускай музыцы і дазваляе выконваць творы толькі ў адной або дзвюх дыятанічных гамах. Сучасныя ж храматычныя цымбалы — гэта рэканструяваны інструмент з павялічаным дыяпазонам, трапецападобнай формы, пастаўлены на тры ножкі і з храматычным ладам, як ва ўсіх акадэмічных музычных інструментаў, які дазваляе выконваць музыку ў любой танальнасці, розных стыляў, жанраў і кірункаў.
Важным фактарам, ад якога залежаць якасныя характарыстыкі інструментальнага гуку, з’яўляецца матэрыял. Для вырабу цымбалаў народныя майстры выкарыстоўваюць драбнаслойную елку або сасну, ліпу, а таксама дуб, клён, бярозу ці граб. У залежнасці ад уяўленняў аб эстэтыцы цымбальнага гуку кожны майстар кіруецца сваімі крытэрыямі пры нарыхтоўцы драўніны, улічваючы рэльеф мясцовасці, перыяд высечкі дрэва, яго ўзрост і многае іншае. Напрыклад, у ваколіцах Варапаева мяркуюць, што елка павінна расці ў вельмі дрэнных умовах, тады цымбальны гук будзе больш яркі. У адпаведнасці з характарыстыкамі за кожнай пародай дрэва замацавана бясспрэчнае пэўнае прызначэнне. Цвёрдая фактура дубу, грабу, клёну, бярозы падыходзіць для вырабу ўстойлівых канструкцый і дэталей — калкоў для нацяжэння струн і рамы. А сасна і драбнаслойная елка валодаюць добрай гукаправоднасцю, высокімі рэзаніруючымі ўласцівасцямі — таму выкарыстоўваюцца для стварэння верхняй дэкі.
Аналагаў на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь гэты элемент не мае. У розных рэгіёнах краіны цымбалы характарызуюцца сваімі памерамі, строем, дыяпазонам, колькасцю галаснікоў, радоў струн, іх колькасцю ў “хоры” (некалькі струн, што настройваюцца ва ўнісон). Усё гэта складае адметнасць той ці іншай лакальнай традыцыі.
Паводле вынікаў фальклорных экспедыцый 1984—1996 гадоў і звестак даследчыцы Альбіны Скорабагатчанкі, у Пастаўскім раёне існуюць дзве выканальніцкія школы народных музыкантаў: у Варапаеве і Груздаве. У мінулым гэтыя два населеныя пункты з’яўляліся значнымі культурнымі цэнтрамі, куды ў дні рэлігійных і свецкіх свят з’язджаліся на кірмашы людзі з усёй акругі. Прыбывалі туды і музыканты — прадаць або купіць інструменты і паспаборнічаць у майстэрстве ігры.
Дыятанічныя цымбалы вырабляюцца ў Пастаўскім раёне майстрамі Валянцінам Жагулам і Аляксандрам Пачкоўскім, раней таксама працавалі Восіп Новік (1908—1989) і Яўстафій Павініч (1927—2015). Там склаліся цэлыя музычныя дынастыі: Падгайскіх з Цешалава; Мацкевічаў, Новікаў і Мельцаў — з Пожарцаў; Крывенькіх — з Груздава і Ажарава; Крываносаў — з вёскі Біюці і іншыя. Многія музыканты добра гралі на некалькіх інструментах, вучылі гэтаму дзяцей у сям’і. Нашчадкі выканаўцаў захоўваюць звычаі і цяпер. Менавіта ў Паставах больш за 30 гадоў праходзіць фестываль народнай музыкі “Звіняць цымбалы і гармонік”.
На сённяшні дзень у Пастаўскім раёне Віцебскай вобласці налічваецца пяць носьбітаў і 17 пераемнікаў элемента гісторыка-культурнай спадчыны. Выкананне на дыятанічных цымбалах бытуе ў аграгарадках Дунілавічы, Варапаева і ў вёсцы Гута. Пры Пастаўскай дзіцячай школе мастацтваў імя Антонія Тызенгаўза дзейнічае клас дыятанічных цымбалаў, таксама працуюць дзіцячы інструментальны ансамбль “Пастаўскія цымбалісты” і заслужаны аматарскі калектыў Рэспублікі Беларусь “Паазер’е”. У рэпертуары апошняга — найгрышы груздаўскіх музыкантаў: полькі “Шабасоўка”, “Ражкоўская”, “Рум”, “Бежанка”, “Петраградка”, літоўскі вальс, вальсы “Восень”, “Ніначка”, “Гармошка”, кракавяк, мазурка, падэспань і іншыя. Традыцыя таксама працягваецца ў сям’і Мацкевічаў з Паставаў, элемент перадаецца ў мясцовай супольнасці музыкантаў ад пакалення да пакалення. У моладзі фарміруецца пачуццё самабытнасці, што садзейнічае развіццю павагі да культурнай разнастайнасці і творчасці.
У адпаведнасці з рашэннем Беларускай рэспубліканскай навукова-метадычнай рады па пытаннях гісторыка-культурнай спадчыны Віцебскаму аблвыканкаму і Пастаўскаму райвыканкаму рэкамендавана разгледзець пытанне аб забеспячэнні пераемнасці элемента ў частцы стварэння музычных інструментаў і падрыхтоўкі майстроў, якія займаюцца вырабам і настройкай дыятанічных цымбалаў, а таксама пастаянна распаўсюджваць і папулярызаваць гэтую традыцыю. Звычай мусіць быць уключаны ў рэгіянальныя комплексы мерапрыемстваў на 2021—2025 гады па захаванні нематэрыяльных праяў творчасці чалавека, унесеных у Дзяржаўны спіс гісторыка-культурных каштоўнасцей Рэспублікі Беларусь.
Антон РУДАК
Фота Уладзіміра ШЛАПАКА